موتیف چیست؟

کلمه موتیف از فرانسه آمده است. موتیف به طور کلی در واقع چکیده نمایی از صورت طبیعت و رسیدن به صور ساده است. موتیف در نقاشی، هنرهای تجسمی، نمایشی، ادبیات، موسیقی و معماری بکار می رود که در علم های مختلف می تواإند شناسه های فرهنگی خود را داشته باشد بطوری که اگر کمی مطالعه بر موتیف های مختلف داشته باشیم متوجه می شویم که ازچه نمادها و یا ریشه های تصویری در فرهنگشان استفاده کرده اند و هویت ملی شان برگرفته از نشانه های فضاهای خاص خودشان است. البته در این میان تأثیراتی که فرهنگ ها از همدیگر گرفته اند طبیعی است. بطور کلی می توان گفت هر ملتی لازم است هویت فرهنگی خودش را داشته باشد تا دچار بی هویتی و گم شده گی نشود. موتیف ها در فرهنگ هر ملتی مانند زبان تصویری هستند که ما را به اصالت و چگونگی آن در گذشته اش هدایت می کند و لازم است بسیار آگاهانه به این موضوع مهم بپردازیم ما می توانیم نمای تصویری موتیف های هر تمدن و فرهنگی را در معماریهایش و دست سازه های هنریش کاملاَ رویت کنیم.

آنگاه که هیچ نبود، زمین و آسمان ساکت، چشم بر چشم هم دوخته بودند، تا اینکه با نور و گرمای خورشید از آسمان عشق، قطره ای بر دامن پاک و جذاب زمین فرود آمد و شد سرآغاز زندگی و اولین فرزندانش به رنگ سبز و بعد از آنها فرزندان دیگری با اشکال و رنگ های بسیار دیگر تا شد خانواده و خورشید خاتون همیشه خندان شد حامی همیشگی این وصلت مهرورزی و صورتگران به فکر افتادند تا بدنبال علت ایجاد تعظیم به جستجو بپردازند.

شد زمین مست - آسمان مست – بلبلان نغمه خوان مست – باغ مست و باغبان مست.

گفته می شود از دیدگاه معنوی، همه ی صورتها در آفرینش بهانه ای تصویری هستند تا بتوانیم آنرا رویت و درک کنیم وگرنه ماندگاری و جاودانگی توسط روح است که قابل رویت است و تصاویر در آفرینش، پیراهنی بیش نیستند، یعنی انگیزه و اصالت آفرینش در عالم معناست و آن همه از پنجره زیبایی شناسی توسط هنر مقدور است.

*موتیف در بی سو

همه چیز از قطره ای که از آسمان بر دامن پاک ما در زمین فرود آمد، شروع شد و ما را بدنبال خودش کشاند. در موتیف اصلی بی سو نماد سرو است، به عنوان مادر موتیف های ما در طراحی هایمان جریان همیشگی دارد، که خود سرو از هندسه پنهان (دایره و مثلث) بوجود آمده و از نظر ما زیر بنای ساختار بشر ابتدا به غیر از خط از این دو شکل هندسی ساخته شده است.همه طراحیها و ترکیب بندیها بکار گرفته بصورت آگاه و یا ناخودآگاه متأثر از ریشه های مستطر در شعر و ادبیات و قصه های شیرین و ارزشمند و بسیار غنی تاریخ و تمدن ملی ایرانی و اسلامی اقتباس می شود. ما در تمامی فضاهای آموزشی و یا تولید دست سازه های هنریمان در بی سو قصد داریم با حفظ ارزش شناسنامه های ملی خودمان با ایجاد فضای متنوع و زیبا بدون تکرار با حفظ هویتهای بی نظیر در ساختار معماری هایمان باشیم.